Pelaksanaan layanan informasi dalam menurunkan sikap positif siswa terhadap PCC

Abstract view : 41 times

Abstract


Paracetamol, Caffeine, and Carisoprodol (PCC) case of drug abuse became one of the special concerns for the government. It needs counseling service to help students abstain from PCC abuse. One of the way that can be provided is through information services. This study is to aim whether information services are effective to reduce students' positive attitudes toward PCC. This research is a quantitative research with pre-experimental design method in the form of the one group pretest-posttest design. Data were collected using attitude scale. Data were analyzed descriptively and hypothesis tested by using t test. The result of this research is information service effective in reducing students' positive attitude toward PCC. Keyword : information service, PCC.

References


Fadjrin, S., & Muhari. (2013). Penerapan Layanan Informasi Bimbingan Bidang Pribadi Untuk Meningkatkan Pemahaman Dampak Perilaku Seks Bebas Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Sampang. Jurnal BK Unesa, 1(1), 194–200.

Fitri, L., & Christiana, E. (2013). Penerapan Layanan Informasi Tentang Etika dan Disiplin Di Sekolah Untuk Mengurangi Pelanggaran Tata Tertib pada Siswa SMP. Journal Mahasiswa Bimbingan Konseling, 1(1), 129–142.

Fitriyanti, E., Dachmiati, S., & Satrianta, H. (2017). Information services in counseling and locus of control toward communication between parents and childrens. Teraputik: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 125–131.

Irmayanti, Daharnis, & Marjohan. (2013). Efektivitas Pelaksanaan Layanan Informasi dengan Memanfaatkan Prinsip-Prinsip High-Touch Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Konselor: Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 114–119.

Kartono, K. (2015). Patologi Sosial (Jilid 1). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Kusmangat.com. (2017). Mengetahui Bahaya Pil PCC (Paracetamol, Caffeine, dan Carisoprodol). Retrieved March 2, 2018, from http://kusmangat.com/mengetahui-bahaya-pil-pcc.html

Listianah, & Muhari. (2013). Penerapan Layanan Informasi Dengan Menggunakan Media Movie Maker Untuk Meningkatkan Pemahaman Memilih Studi Lanjut Pada Siswa Kelas XII Di SMA Negeri 3 Lamongan. Jurnal Mahasiswa Bimbingan Konseling, 1(1), 158–165.

Novianti, I. (2013). Persepsi Siswa Terhadap Komunikasi Guru Pembimbing Dalam Pelaksanaan Layanan Informasi Di SMP 26 Padang. Konselor: Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 125–130.

Nurhalimah, S., & Nursalim, M. (2013). Penerapan Layanan Informasi Bimbingan Pribadi Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Mengenai Dampak Perilaku Seks Bebas di SMAN 1 Sugihwaras Bojonegoro. Jurnal BK Unesa, 4(4), 144–153.

Prayitno. (2012). Seri Panduan Layanan dan kegiatan Pendukung Konseling: Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Padang.

Prayitno, & Amti, E. (2013). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling (Edisi Revi). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Setyawan, D. (2017). KPAI: Tragedi Obat PCC Tanggung Jawab Bersama | Komisi Perlindungan Anak Indonesia (KPAI). Retrieved March 2, 2018, from http://www.kpai.go.id/berita/kpai-tragedi-obat-pcc-tanggung-jawab-bersama/

Simanjuntak, R. A. (2014). Memprihatinkan, Kasus Penyalahgunaan Narkoba oleh Remaja. Retrieved March 5, 2018, from https://nasional.sindonews.com/read/924841/13/memprihatinkan-kasus-penyalahgunaan-narkoba-oleh-remaja-1416114208

Tashandra, N. (2017). Kasus Penyalahgunaan Obat, Pemerintah Jangan Sekadar Memadamkan Api - Kompas.com. Retrieved March 5, 2018, from https://nasional.kompas.com/read/2017/09/16/15010011/kasus-penyalahgunaan-obat-pemerintah-jangan-sekadar-memadamkan-api

Wulandari, V. F., Nirwana, H., & Nurfarhanah. (2012). Pemahaman Siswa Mengenai Kesehatan Reproduksi Remaja Melalui Layanan Informasi. Konselor: Jurnal Ilmiah Konseling, 1(Januari), 1–9.




DOI: https://doi.org/10.22202/jcc.2017.v1i2.2522


Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Jurnal Conseling Care Indexing by:

 

 

 

Creative Commons License

Jurnal counseling care is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.