THE ROLE OF FOKLORE RIAU IN DEVELOPMENT OF CHILDREN'S LANGUAGE BEHAVIOR IN TK PEMBINA NEGERI ROKAN HULU (PERAN CERITA RAKYAT RIAU DALAM PERKEMBANGAN PERILAKU BAHASA ANAK DI TK PEMBINA NEGERI KABUPATEN ROKAN HULU)

Abstract view : 120 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 70 times


Abstract


This study aims to describe the role of Riau folklore in the development of children's language behavior in TK Pembina Negeri of Rokan Hulu Regency, Riau Province. The results of the study show that Riau folklore is very important to be applied, one of which is to preserve regional culture to the younger generation. In addition, Riau folklore can help develop children's language behavior. Children who are classified as active tend to respond verbally while children who are classified as passive tend to give nonverbal responses. Stimulus can also be given to children, which can be in the form of singing, praise, and reward. Children's language behavior can develop well because it uses various methods or techniques in the application of folklore, including using audio-visual media, image media, and hand puppets.


Keywords


Cerita rakyat, perkembangan bahasa, perilaku bahasa

References


Abdulfatah, M. R., & Widodo, S. T. (2018). Pendidikan Karakter dalam Novel Maha Mimpi Anak Negeri Karya Suyatna Pamungkas Tinjauan Psikologi Sastra. Jurnal Gramatika, 1, 12–23.

Gusnetti, dkk. (2015). Struktur dan Nilai-nilai Pendidikan Dalam Cerita Rakyat Kabupaten Tanah Datar Provinsi Sumatera Barat. Jurnal Gramatika, 2, 183–192.

Kristanto, M. (2014). Pemanfaatan Cerita Rakyat sebagai Penanaman Etika untuk Membentuk Pendidikan Karakter Bangsa. Mimbar Sekolah Dasar, 1(April), 59–64.

Kusmana, A. (2012). Perilaku Bahasa Menyimpang Pada Peserta Didik. Lentera Pendidikan, 15(1), 69–84.

Maulana, N. T., Suryanto, E., & Suryanto, A. (2018). Analisis Struktural dan Nilai Pendidikan Cerita Rakyat Serta Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia di SMP. Jurnal Gramatika, 1(4).

Romi Isnanda. (2015). Peran Pengajaran Dan Budaya Dalam Pembentukan Karakter Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Gramatika, 2(2), 174–182.

Rusniah. (2016). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Indonesia Anak Usia Dini Mellaui Penggunaan Metode Bercerita Pada Kelompok A Di TK Malahayati Neuhen Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Edukasi, 114–130.

Sari, R. W. (2016). : Gambaran Runtuhnya Ideologi Patriarkal. Jurnal Gramatika, 2(2), 8 (44-51). https://doi.org/10.22202/JG.2016.v2i1.1408

Tressyalina. (2016). Kekuatan Mendongeng Dalam Perwujudan Perilaku Berbahasa Anak Usia Prasekolah. Jurnal Pendidikan Rokania, I(2), 20–36.

Zubaidah, E. (2004). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dan Teknik Pengembangan Di Sekolah. Cakrawala Pendidikan, XXIII(Nomor 3), 459–479.



DOI: https://doi.org/10.22202/jg.2018.v4i2.2701



Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Statistik Pengunjung Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia